
سئو (SEO) یا بهینهسازی سایت، یکی از بهترین روشها برای جذب بازدیدکننده و افزایش درآمد است. خیلی از سایتهایی که روزانه از آنها استفاده میکنیم، با بهنیه سازی سایتشان، رتبهی اول صفحهی نتایج گوگل را صاحب شدهاند.اما در این مقاله میخواهیم یک موضوع مهمتر را بررسی کنیم. سئو برای چه کسبوکارهایی مناسب نیست؟ در واقع سئو همیشه بهترین گزینه نیست و شاید، سرمایهگذاری روی آن نه تنها نتیجه ندهد، بلکه پول و زمان ارزشمند شما را هم هدر بدهد.
در برخی مواقع، بهجای تمرکز بر سئو که فرآیندی زمانبر است، استفاده از تبلیغات مستقیم یا گوگل ادز میتواند گزینهای هوشمندانهتر باشد؛ زیرا امکان دیده شدن سریعتر، جذب ترافیک هدفمند و بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاهتر را فراهم میکند. کسبوکارها باید بدانند چه زمانی به سراغ سئو بروند و سئوکاران نیز باید به کسبوکارهایی وعدهی بهبود بدهند که ظرفیت آن را دارند.
مروری بر فایدههای سئو
قبل از اینکه به سراغ مواردی برویم که سئو برای آنها مناسب نیست، بد نیست نگاهی به مزایای آن داشته باشیم:
- کاربران به نتایج جستوجوی گوگل اعتماد دارند.
- گوگل جامعه هدف وسیعی دارد؛ تقریباً همهی سنین و اقشار از آن استفاده میکنند.
- هزینه سئو نسبت به تبلیغات تلویزیونی یا همکاری با اینفلوئنسرها مقرونبهصرفهتر است.
- سئو اگر اصولی انجام شود، ماندگار است و میتواند برای مدت طولانی بازدهی داشته باشد.
- در سئو، کاربران بهصورت طبیعی و هدفمند وارد سایت میشوند؛ چون خودشان دنبال خدمات یا محصولات شما هستند و وقتی موضوعی را سرچ میکنند یعنی به آن نیاز دارند.
چه کسبوکارهایی بهتر است سراغ بهینه سازی سایت نروند؟
1. کسبوکارهای بسیار کوچک یا موقتی
سئو یک استراتژی بلند مدت است و نیازمند زمان و هزینه است. کسب وکارهای موقتی مانند فروش محصولات فصلی یا کسب و کارهای کوچک با بودجهی محدود، گزینهی مناسبی برای سئو نیستند. چون تا زمانی که سئو جواب بدهد، شاید فرصت فعالیت آنها به پایان رسیده باشد. همچنین سئو نیازمند ایجاد محتوای منظم و مداوم است که برای پروژههای کوتاه مدت توجیه اقتصادی ندارد.
2. کسبوکارهای کاملا محلی (محدودهی جغرافیایی کوچک)
اگر مشتریان شما صرفاً از یک محله خاص هستند و حضور فیزیکی در محل اهمیت دارد، شاید صرف وقت و هزینه برای سئو لازم نباشد. مثلا یک آرایشگاه در محلهای خاص معمولاً با فعالیت منظم در اینستاگرام، مشتری بیشتری جذب میکند تا رقابت برای کلیدواژههای رقابتی سئو.

3. شرکتهای B2B
برخی شرکتهای B2B محصولاتی تخصصی و مشتریانی بسیار محدود دارند. برای مثال، شرکتهایی که تجهیزات خاص صنعتی تولید میکنند، مشتریانی مثل دولتها و نیروهای نظامی دارند که برای خرید، از طریق روابط مستقیم عمل میکنند، نه جستجوی گوگل. شاید این شرکتها بخواهند برای برندینگ عمومی دیده شوند، اما این هدف معمولاً با سئو محقق نمیشود.
4. برندهایی که بر پایهی شبکههای اجتماعی رشد کردهاند
کسب وکارهایی که مخاطبانشان عمدتاً در شبکههای اجتماعی فعال هستند (مثل اینفلوئنسرها) ممکن است نیازی به سرمایهگذاری سنگین روی سئو نداشته باشند، زیرا ترافیک اصلی آنها از طریق پلتفرمهایی مانند اینستاگرام یا تیک تاک تأمین میشود.
برای این برندها، تمرکز اصلی باید روی تولید محتوای خلاقانه و تعامل با مخاطب باشد، نه سئو. گاهی اوقات سایت این نوع کسب کارها فقط نقش یک فروشگاه یا صفحهی فرود دارد و نیازی به بهینهسازی عمیق ندارد.
5. کسبوکارهایی که رقابت سنگین در کلمات کلیدی دارند
در بسیاری از حوزهها، رقابت برای بعضی کلمات کلیدی بسیار زیاد است. در این شرایط، رسیدن به رتبههای بالا در نتایج جستوجوی گوگل با استفاده از سئو، کار آسانی نیست و ممکن است رسیدن به نتیجهی مدنظر زمان زیادی طول بکشد. بهویژه اگر سایت تازهکار باشد یا برند چندان شناختهشده نباشد. اما با استفاده از تبلیغات مستقیم میتوان با پرداخت هزینه، خیلی سریع در رتبههای بالای نتایج جستوجو قرار گرفت و از رقبا پیشی گرفت.
6. بیزنسهایی که روی مخاطبان هدفمند تمرکز دارند
در سئو تمرکز بیشتر بر روی بهینهسازی محتوا برای کلمات کلیدی است و نمیتوان کاربران را با ویژگیهای خاص مورد هدف قرار داد. اما تبلیغاتی مانند گوگل ادز این امکان را میدهد که تبلیغ شما فقط به کسانی نمایش داده شود که ویژگیهایی مثل موقعیت مکانی، سن، جنسیت، علایق یا سطح درآمد مورد نظر شما را دارند. وقتی تبلیغات فقط به افراد هدفمند نمایش داده شود، نتایج بهتری حاصل میشود.
چرا سئو همیشه راهحل خوبی نیست؟
سئو با اینکه ابزاری قوی است اما برای همهی کسب و کارها مناسب نیست. سئو یک پروژهی بلند مدت است. بر اساس گزارش Ahrefs رسیدن به صفحهی اول گوگل معمولاً بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان میبرد. در این مسیر به صبوری، و تخصص نیاز است. در حقیقت سئو یک سرمایهگذاری بلندمدت است؛ اگر به دنبال نتایج و بازدهی سریع هستید، بهتر است ابتدا سراغ ابزارهایی مانند تبلیغات گوگل و کمپینهای تبلیغاتی مستقیم بروید و همزمان، سئو را به عنوان یک استراتژی پایدار و ماندگار در کنار آن پیش ببرید.
منابع:
google search central
moz
ahrefs